TeamlerenTeam & OrganisatieTeam & OnderwijsTeam & Deelnemers

Team & docenten - kleinDe docent kan niet meer zonder het onderwijsteam. Goede samenwerking tussen docenten speelt een sleutelrol bij het succesvol invoeren van nieuwe maatregelen, zoals de nieuwe kwalificatiedossiers, een verbetering in de BPV-begeleiding en Focus op Vakmanschap en bij de uitvoering van goed onderwijs.

Maar samenwerking tussen docenten is nog niet altijd vanzelfsprekend, aldus een docent van een deelnemend team:

“Het is toch lastig die gemeenschappelijke aandachtspunten die je samen vaststelt, vast te houden en daadwerkelijk vorm te geven.”

Teamleren is een belangrijk aspect dat samenwerking tussen docenten tot een hoger niveau kan brengen. Het delen van kennis, het reflecteren op de professionele aanpak van het team en gezamenlijke besluitvorming versterken de samenwerking in teams en dragen zo bij aan goed onderwijs. Teamleren is afhankelijk van de individuele docenten. Iedere docent vult zijn/haar taak anders in en heeft andere ontwikkelpunten voor ogen. Dit kan de samenwerking bemoeilijken, maar de verschillende standpunten kunnen teamleren ook juist versterken.

Docent 1In het onderzoek naar teamleren in het MBO kijken we daarom niet alleen naar het team als geheel maar ook naar de rol van de individuele docent. Zorgt verschil in werkervaring voor een andere manier van teamleren en hoe belangrijk is het dat je als docent jezelf thuis voelt in het team? Bent u benieuwd hoe uw team er voor staat als het om teamleren gaat en op welke vlakken verbetering mogelijk is? Hoe verschillend zijn de leden in uw team en bent u een écht team of eerder een groep docenten? Hierop krijgt u antwoord door deel te nemen aan het onderzoek naar teamleren.

 

Aanmeldknop