Eva Kunst

Op deze pagina zal steeds één van de onderzoekers van het Team Up for Learning and Professionalisation zich voorstellen. De eerste uit de serie is Eva Kunst, promovendus aan de Universiteit van Tilburg.

Eva Kunst MSc (UvT)
Eva Kunst MSc (UvT)

Wat is je achtergrond?

“Ik ben onderwijskundige. In 2008 ben ik gestart met de bachelor Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. Hier ontdekte ik dat je als onderwijskundige wetenschap kunt gebruiken om de onderwijspraktijk te onderzoeken en verbeteren, en dat wetenschap niet alleen gaat over saaie concepten en filosofische discussies. Het praktijkgericht onderzoek sprak mij enorm aan. Ik wilde graag ontdekken of de rol van adviseur of onderzoeker mij meer zou passen en daarom heb ik in 2013 de Research Master Child Development and Education aan de Universiteit van Amsterdam afgerond. In deze master heb ik mijn statistische kennis mogen uitbreiden en ontdekt dat onderzoek écht gaaf is. Vandaar dat ik ben begonnen met promoveren in september 2013.”

Van Enschede naar Amsterdam, en nu naar Tilburg, waarom ben je begonnen aan juist dit project?

Dit project spreekt mij om meerdere redenen heel erg aan. Je hoort vaak over promoveren dat het eenzaam is. In dit project kan ik veel samenwerken met drie collega’s [red. Patricia Brouwer  (UvT), Machiel Bouwmans (WUR) en Hildert Zoethout (WUR)], waardoor onze concepten uiteindelijk beter doordacht zullen worden. Samen weet je veel meer dan alleen. Daarnaast is het onderzoek praktijkgericht, we gaan 150 docententeams voor een periode van drie jaar volgen. Het is belangrijk dat we in de tussentijd onze resultaten terugkoppelen en zo laten zien wat we hebben gedaan om teams gemotiveerd te houden voor de vragenlijst. Door het geven van schriftelijke rapportages en presentaties op locaties hoop ik dat teams enthousiast blijven over ons onderzoek. De variatie in het promotie-traject: het contact onderhouden met scholen, het lezen van literatuur, het opzetten van dataverzameling, het analyseren van de data en het terugkoppelen van de gevonden resultaten geeft mij veel energie.”

Waarom is dit project belangrijk?

“Dit project is bijzonder omdat er in het onderwijs, zeker in het MBO, weinig langdurig onderzoek is. In dit onderzoek gaan we drie jaar lang docententeams volgen, daardoor leren we niet alleen meer over het teamleren, maar ook over de ontwikkeling van docententeams in het MBO in algemene zin. Gaan er veel mensen weg, hoe stabiel zijn deze teams en hoe draagt het bij aan het leren en wat voor invloed heeft dit op uitval in het MBO? Juist omdat wij de resultaten niet in een vacuüm laten bestaan maar de omgeving van de teams en het uiteindelijke doel: leerlingen met een diploma meenemen is dit onderzoek van grote waarde.”

Wil je meer weten over Eva Kunst of heb je een specifieke vraag aan haar? Stuur dan een e-mail naar: e.m.kunst@uvt.nl